Také pro prodej bytu platí marketingová pravidla. Za líbivější nemovitost jednoduše získáte více. Nemovitost však nemusí být krásná jen díky tomu, jak je postavená, ale také díky tomu, jak ji zařídíte a následně nafotíte. Dobrý home staging pak dokáže navýšit cenu třeba i o 10 %. Víte, jak na home staging?
Co je home staging?
Home staging je taková úprava bytu nebo domu, která zvyšuje jeho atraktivitu na realitním trhu za účelem jeho prodeje nebo pronájmu. Nemovitosti můžete upravovat výměnou nábytku, dekorací i nejrůznějšími opravami nebo úpravami.
9 tipů, které rozhodně zvýší atraktivitu vaší nemovitosti
Pokud prodáváte rodinný dům i se zahradou, je samo sebou, že byste se měli postarat i o vnějšek své nemovitosti. Rozhodně tam nenechávejte žádný zbytečný nepořádek, rozbitou kůlnu apod. Nedělá to dobrý dojem a zájemce se hned začne zabývat tím, co je ještě špatně. Zde se však budeme věnovat hlavně vnitřku vaší nemovitosti. Spoustu ze zmíněných rad lze ale aplikovat i na její vnějšek. Jdeme na naše tipy.
1. Opravte i drobnosti
Opravte všechny viditelné vady nemovitosti. Nenechte rozhodně jen tak být upadlé kliky, rozbité poštovní schránky, praskliny na stěnách nebo třeba rozbitá dvířka. Ošoupané nebo tmavé podlahy pak zakryjte třeba kobercem. Ačkoliv jsou to drobnosti, nevytváří dobrý dojem a klient může získat zcela odůvodněné podezření, že se o nemovitost nestaráte a že je ve špatném stavu.
2. Zbavte se všeho starého
Rozhodně si v nemovitosti nenechávejte starý nábytek a vybavení po babičce, koberce či tmavé dřevěné obložení zdi. Jejich vyhození nic nestojí a výsledný světlý a čistý prostor, je mnohem více reprezentativní a klienty zaujme.
3. Vymalujte ve světlých barvách
Vymalovat může být sice náročné, ale rozhodně se to vyplatí. Nepouštějte se však do žádných barevných experimentů a volte spíše neutrální a světlé barvy. Výrazné barvy rozhodně nepoužívejte, můžou vaše zájemce spíše odradit. Ideální je bílá nebo třeba světle nažloutlá.
4. Méně je více
Při prodávání nemovitosti je důležité ukázat její možnosti. Jedním ze způsobů, jak toho docílit, je ukázat prostor. K tomu nejlépe poslouží, když většinu doplňků odstraníte a zanecháte zde jen několik z nich. Úplné prázdno je totiž také problém, nevyvolává představivost. Prostřete třeba stůl, položte na něj misku s ovocem, k umyvadlu v koupelně dejte hrníček s kartáčkem, na věšák ručník a na sporák hrnec s naběračkou. Tak si návštěvníci představí, jak by se tam asi příjemně žilo, ale zároveň jim nevnutíte žádnou svou představu. Proto určitě odstraňte své osobní věci jako fotky rodiny apod.
5. Používejte spíše neutrální vybavení a nábytek
Pokoje vybavte pro ně běžným nábytkem. Vyvarujte se čemukoliv extravagantnímu, výrazné dekorace se nemusí líbit každému a o nemovitost bude menší zájem. Ideální je nenápadný, moderní a pohodlný nábytek. Inspirovat se můžete například v IKEA. Podobně přistupujte i k dekoracím a umění. Vždy se držte zaručených pravidel designu, jako je třeba symetrie, opakování apod.
6. Věnujte se i zkrášlení ložnice
Ložnice je místem, které by mělo lákat kupujícího k odpočinku, mělo by být oázou klidu. Nezapomeňte proto věnovat péči i jí. Několik luxusních přehozů přes postel nebo polštářů udělá více než si myslíte.
7. Prosvětlené domy jsou atraktivnější
To, co prodává, je také světlo. Nezapomeňte tedy prostor nemovitosti co nejvíce prosvětlit. Odhrňte závěsy, stínění a nezapomeňte ani na lampy a lampičky. Prosvětlený byt vždy budí pozitivnější dojem a vypadá jako příjemnější místo k žití.
8. Přizpůsobte nemovitost kupcům
Marketingu není cizí personifikace. Ale ani u prodeje nebo pronájmu nemovitosti byste na ni neměli zapomínat. Pokud tedy máte například menší byt vhodný spíš pro single lidi, zkuste jim ho vzhledově a vybavením již od počátku přizpůsobit. To samé platí, když máte byt větší, který je vhodný spíše pro rodinu. Nějaká ta položená dětská hračka udělá své.
9. Rozhodně nezanedbejte profesionální prezentaci nemovitosti
Připravit vhodně nemovitost je vždy pouze půlka úspěchu. Za druhou půlkou stojí profesionální prezentace nemovitosti na realitních portálech. Inzerce není zpravidla zdarma, proto se vyplatí dávat inzerát jen na nejpopulárnější realitní portály. Jaké to jsou? Patří k nim rozhodně Sreality.cz (z tohoto serveru přichází zpravidla až 70 % poptávek na nemovitost), Bezrealitky, České reality nebo iDNES reality.
Profesionálně zpracovaný text inzerátu
Nezapomínejte ani na profesionálně zpracovaný inzerát. Titulek by měl být krátký a jasný. Mělo by v něm zaznít, zda pronajímáte, nebo prodáváte, typ bytu a jeho výměra, v případě domu nemusíte uvádět typ.
Následný popisek by měl být též spíš kratší a jasný, ale měl by obsahovat vše podstatné. Zaznít by tu měly informace jako typ bytu, výměra (výměra zahrady, pokud tam je), právní forma vlastnictví, patro, stavební materiál, druhy vytápění nebo přítomnost výtahu. Více jsme o propagaci a inzerci rozepsali ve článků Jak správně inzerovat nemovitost.
Jak nafotit byt k prodeji?
Důležitá je samozřejmě také vizuální prezentace nemovitosti. K focení určitě používejte digitální zrcadlovku a dbejte na to, abyste měli spoustu světla. Světlý byt je vnímán rozhodně pozitivněji. Nikdy samozřejmě nefoťte proti světlu, ale vždy se světlem v zádech.
Fotky jsou však natolik důležité, že vám doporučujeme najmout spíše profesionálního fotografa a v případě dražší nemovitosti si nechat zhotovit také 3d půdorysy, web nemovitosti nebo její videoprohlídku. V současnosti populární možnost je těž Matterport, což je ve své podstatě přenesení vaší nemovitosti do virtuální reality. Tím vším zvýšíte atraktivitu vámi prodávané nemovitosti a uděláte na možné zájemce dojem.
Home staging ale nemusí stát tolik času a peněz
Jak tedy vidíte, home staging nemusí být nejjednodušší a může vás stát spoustu času a peněz. Dvojnásob to platí, pokud prodáváte starou nemovitost po prarodičích, která je plná starého nábytku, vybavení a už má též ta nejlepší léta za sebou. Naštěstí to jde i jednodušeji.
Dalším řešením je tu například virtuální home staging. Oč jde? V případě virtuálního home stagingu si vyfotografujete prázdné prostory a následně je virtuálně doplníte o nábytek a doplňky. Výhoda tohoto řešení je úspora času i financí. Navíc mají zájemci ideální představu o tom, jak by to tam mohlo vypadat. S veškerými doplňky si totiž můžete vyhrát.
Také tento přístup má ale své mouchy. Potřebujete se k němu vyznat v designu a vědět, jak ho zhotovit. Zde je pak otázka, zda by opravdu vložený čas i snaha přinesly kýžený výsledek.
Když se home staging nevyplatí
Pokud nemáte na home staging čas a schopnosti, je tu samozřejmě řešení, že si najmete profesionály. Těmi mohou být například realitní kanceláře. Je však otázka, zda se to vyplatí. Pokud home stagingem zvýšíte cenu například o 10 %, ale zaplatíte za úpravy, nový nábytek a vybavení, a navíc i třeba 5% provizi realitce, jste nejspíš na nule, nebo ještě níž.
Je tu naštěstí ještě další řešení. To se vyplatí zejména tehdy, když chvátáte a nevyznáte se v právních záležitostech. Tehdy je ideální rychlý výkup nemovitosti, o kterém jsme již psali v článku Výkup nemovitostí: vše, co potřebujete vědět.
Skrze tuto službu prodáte nemovitost do 48 hodin za férovou cenu a bez starostí s právními a administrativními záležitostmi. Můžete takto prodat i špatně prodejné nemovitosti či nemovitosti s právními vadami (hypotéka, exekuce apod.).
Chcete vědět více o home stagingu nebo byste se rádi dozvěděli něco o rychlém výkupu nemovitosti? Napište nám.